Hvornår og hvordan sår man en valnød?

Hvis man vil så en valnød, hvornår og hvordan er det så bedst? Jeg ved, det er en tvivlsom affære, men har gode grunde (3. generation) til at gøre forsøget.

Med venlig hilsen
U. Limkilde, februar 2007

Svar

At formere valnød fra frø (en valnød) behøver ikke at være en tvivlsom affære. Der er bare et par ting man skal være opmærksom på, så går det helt let.

Nødden skal have fugt og kulde i løbet af vinteren, men ikke alt for hård frost. Det bedste er at opbevare nødderne i midten af en bunke sand, dog sådan at mus ikke kan komme til dem. Når så april kommer vil mange af nødderne have åbnet sig og den lille kimrod kommer til syne. Nu kan du så dem i køkkenhaven i rækker.

Et godt stykke hen i maj begynder de små planter at kommer op, og så skal de bare holdes rene for ukrudt sommeren over. Hvis du gerne vil starte i år, kan det godt gå at lægge dem til kuldebehandling nu her i feburar, da valnødder ikke har så stort et kuldebehov som andre frø.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår og hvordan sår man en valnød?