Hvornår er det bedst at beskære et figentræ?

Jeg har et figentræ, som jeg ikke har beskåret i 3 år, og det er nu blevet nogle lange bare arme, som beskrevet i jeres artikel om beskæring af figen. Kan jeg alligevel nå at få et ordentligt og mere kønt træ ud af det? Hvornår skal jeg så beskære, og hvor meget skal jeg beskære?

Med venlig hilsen
Rikke Jørgensen, juni 2007

Svar

Beskæring af figen sker normalt i maj, når man kan se, hvilke grene, der er frostskadede. Her er det også det oplagte tidspunkt at skære de lange grene tilbage, så de nye skud får en hel vækstsæson. Figen skyder villigt ved tilbagebeskæring i maj. Jeg har ingen praktisk erfaring med senere beskæring. Men ifølge Jørgen Vittrups bog »Beskæring af frugt og bær« kan man også beskære i løbet af sommeren, mens det er for risikabelt at vinterbeskære. Hvis man sommerbeskærer skulle det give nye skud med mange overvintrende små figner, som modnes næste år. Hvis det er mange store grene, der skal skæres tilbage, ville jeg nøjes med et par stykker her i sommer, og så tage resten næste år i maj måned.

Hvor meget du vil beskære afhænger jo af, hvordan træet skal se ud – fritvoksende eller espalieret, og hvor stort det må blive. Du må finde frem til et grundskelet, hvor skuddene skal komme fra og hvor de kan få lov til at vokse ud fra i nogle år. Hvis det var mit træ, ville jeg forsøge at undgå at skære i alt for tykke grene (over en tommelfingers tykkelse), da det giver store sårflader, der skal heles. Efter tre års vækst vil grenene næppe heller være tykkere. Lån evt. bogen på biblioteket og læs hele vejledningen – der er også en beskæringsskitse for en espalieret figen. Den er udgivet på Gyldendal i 2004.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår er det bedst at beskære et figentræ?