Hvorfor kommer der ikke blommer på mit Kirkes blommetræ?

Jeg har et Kirkes blommetræ og har den espalieret i haven. Den er ca 10 år gammel, men vi har aldrig haft mere end 3 blommer på den. Den sætter blomster hvert år og har godt med nye blade. Grenene har flere steder en gul mosagtig belægning, og det sker at nogen af dem bliver tørre og knækker af. Kan det være problemet? Den samme belægning er på mine andere frugttræer, også min magnolia.

Med venlig hilsen
Avril Bayne, juni 2007

Svar

Kirkeblommetræet er svært bestøvningsmæssigt. Det kan ikke lide kulde i bestøvningsperioden. Og hvis ikke bestøversorter findes i nærheden – og de skal blomstre samtidig med dit Kirkesblommetræ – bliver resultatet, som du beskriver.

Af gode bestøvere kan nævnes nogle af de forskellige selvbestøvende blommer: Opal og Jubilæum, men andre er sikkert også brugbare. Når Kirke bliver ældre vil den normalt blive bedre til at sætte frugt. Den trives bedst på jord med et vist lerindhold og på en lun plads.

Mosbelægninger på grene har ingen betydning udover det rent kosmetiske.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ikke blommer på mit Kirkes blommetræ?