Kan de røde bær på jordbærhindbær spises?

Vi har denne plante/busk i vores have, og vi ved ikke, hvad det er for en, og om man kan spise bærrene?

Jordbærhindbær

Jordbærhindbær breder sig med underjordiske udløbere Foto: Line Sørensen

Jordbærhindbær

Lysende røde bær. Foto: Line Sørensen

Jordbærhindbær

Jordbærhindbær kan spises, men smager ikke af så meget. Foto: Line Sørensen

Håber i kan hjælpe. På forhånd tak…

Med venlig hilsen
Line Sørensen, august 2007

Svar

Du har jordbærhindbær, Rubus illecebrosus, i haven. Planten stammer fra Østasien, hvor den optræder som bunddække i skove. Jordbærhindbær bliver normalt op til 40 cm høj.

Bærrene, der er beslægtet med hindbær og brombær, er store og flotte, men smager ikke af meget, omend smagen skulle være en anelse kragtigere efter kogning. De er altså spiselige og kan evt. bruges som pynt på kager.

Planten har begrænset frosttolerance (mindre hårdfør) og breder sig med underjordiske udløbere, i visse tilfælde invassivt (agressivt, uønsket). Du bør muligvis begrænse spredningen lidt ved at luge.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan de røde bær på jordbærhindbær spises?