Hvornår skal efeu gødes – inden vinter?

Jeg plantede i det tidlige forår ca. 150 efeuplanter på en vestvendt skråning ved vores sommerhus ca. 100 m fra Limfjorden.

Planterne er vokset meget pænt hen over sommeren/efteråret, og mit spørgsmål er, om planterne skal tilføres gødning inden vinteren, eller om vi skal vente til foråret?

Med venlig hilsen
Visti Lund-Jensen, oktober 2014

Svar

Planterne har intet at bruge mineralske stoffer til, mens de er i dvale fra løvfaldet i oktober til løvspringet i april–maj.

Derfor er der spild af penge, unødig forurening af jord og grundvand og uheldigt for planterne at gøde dem om efteråret eller vinteren.

Spar på de gode sager, og brug dem til foråret, når planterne har tømt deres reserver (det sker omtrent på det tidspunkt, hvor det femte, nye blad er dannet på de unge skud).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvornår skal efeu gødes – inden vinter?