Hvad er bedst at gødske sine ærter med?

Hej

De sidste 2 år har jeg gødet mine ærteplanter med NPK-gødning, men efter et par dage er de blevet gule, dog er de ikke gået ud, men nærmest blevet sat lidt tilbage. Hvad er bedst at gøde sine ærter med?

Med venlig hilsen
Helle, april 2004

Svar

Dine ærter adskiller sig – som medlem af bælgplantefamilien – fra andre planter ved at opsamle kvælstof fra luften, via symbiose med bakterier. Når du kunstigt tilfører kvælstofholdig gødning, forstyrres denne proces, der er helt naturlig. Ært behøver ikke nævneværdig gødskning, men holder af lette jorde og en godt og dybt løsnet såjord. Prøv derfor bare at så og hold inde med NPK-gødningen.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvad er bedst at gødske sine ærter med?