Skal græsplænen slås i bund inden vinter?

Hvornår skal man senest slå plænen, og skal den helst være slået i bund, eller skal den helst være lidt lang vinteren over? Der er rimeligt delte meninger om det. Hvad er det rigtige svar?

Med venlig hilsen
Helle Bering, november 2007

Svar

Den sidste klipning inden vinter kan passende udføres, når jorden bliver ca. 5 grader. Da standser nemlig de biologiske omsætninger i jorden, og græsrøddernes aktivitet bliver minimal. Derfor er der ikke længere vækst af nogen betydning i toppen.

Klippehøjden bestemmer styrken i græssets rodsystem (hvor langt det når ud og hvor dybt det når ned). Desuden vil højt græs beskytte planternes vækstpunkter, som sidder lige i jordoverfladen. Så set fra det synspunkt bør klippehøjden være den størst mulige. Omvendt taler ordenssans og skønhedsindtryk for, at græsplænen skal stå så veltrimmet som muligt vinteren over.

I det normsæt, som gælder for professionelt anlægsgartnerarbejde, anviser man en normal klippehøjde på 4,5 cm i sæsonen og en højde på 6 cm ved sæsonens slutning og ved den første forårsklipning. Dette kompromis kan private haveejere også følge.

Husk i øvrigt, at al trafik på plænen, når temperaturen er under minus 5 grader, vil dræbe græsplanterne (fodaftryk, slædespor osv. bliver synlige som udgåede aftryk hen på foråret).

Landbrugsinfo kan du finde både den aktuelle jordtemperatur i din landsdel og en prognose en uge frem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Skal græsplænen slås i bund inden vinter?