Bør man efterstræbe dybmuldet jord til at så græsplæne på?

Jeg vil anlægge græsplæne på ny byggegrund og har læst i Troels V. Østergaards bog »Økologisk Køkkenhave« om grøngødning og jordforberedelse til køkkenhave. Men er det unødvendigt at efterstræbe dybmuldet jord til at så græsplæne på?

Har I nogle tips vedrørende rullegræs?

Med venlig hilsen
Thomas Christiansen, februar 2003

Svar

Dybmuldet jord vil man gerne have, fordi det betyder, at græsplanterne får et dybt og kraftigt rodnet. Det giver planter, som er langt mere robuste over for vejrliget og de mange nedklipninger.

Så selv om rullegræs ikke gør det ikke er nødvendigt i første omgang, så lønner det sig alligevel at dyrke en forafgrøde, som løsner, skaffer organisk materiale og øger variationen i det mikroskopiske liv under overfladen.

Og så blot to tips til den, som vil lave plæne af rullegræs: Sørg for at overfladen er helt plan, og vand arealet grundigt 2 døgn, før græsset skal lægges ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Bør man efterstræbe dybmuldet jord til at så græsplæne på?