Kan lyse pletter i græsplænen skyldes hundeurin?

For to år siden fik vi anlagt ny græsplæne om efteråret. Næste sommer stod den frodig og grøn med de omtalte pletter. De havde vist sig et par år på den gamle plæne. Vi har taget højde for sneskimmel og rengjort og sået. Intet hjælper.

Kan det være vores ruhårede tævehund, som ved sin urin ødelægger græsset?

Hullerne varierer fra 10 -25cm i diameter.

Med venlig hilsen
ulla brunhøj, maj 2011

Svar

Det er meget tænkeligt, at hundens urin har skabt pletterne. Urin er – foruden meget andet – også en koncentreret opløsning af en række salte. Det giver en høj ledningsværdi på dét sted, hvor urinen er landet. Høje ledningsværdier medfører en art udtørring af rødderne, en udtørring, som også kan forekomme, hvis man taber tøsalt eller kunstgødning på plænen.

Det må være let at undersøge, om hunden er årsagen til misèren, f.eks. ved at hegne en del af plænen, så hunden ikke kan besørge dér. Hvis urinen er årsagen, bør den indhegnede del af plænen være helt fri for pletter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan lyse pletter i græsplænen skyldes hundeurin?