Kan trædebregner bruges til plæne på skyggefuldt sted?

Vi har et skyggefuldt område. Hvilke fordele og hvilke ulemper har trædebregner? Er det en art, der er grøn om vinteren? Kan man gå på dem? Hvor høj bliver bevoksningen? Hvor meget spreder den sig til omgivelserne?

Hvordan anlægges en plæne, og kan der gro krokus i den.

Med venlig hilsen
Claus R. Jensen, oktober 2011

Svar

Det duer ikke med trædebregner i skygge, for trædebregnerne er tilpasset fuld sol og fugtig jord.

Derimod kunne man muligvis få held med at etablere en »plæne« af blågrøn tornnød, Achaena buchananii. Den er, som navnet siger, blågrøn i løvet, tåler let skygge og beskeden, gående trafik, mens den holder sig ganske lav og breder sig ved overjordiske udløbere med ca. 15 cm i radius pr. år.

Læs eventuelt mere om planten på Wikipedia i artikelen Blågrøn Tornnød.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Kan trædebregner bruges til plæne på skyggefuldt sted?