Er trædebregner aggressive i vækst?

I vore nye forhave har vi i belægningen lavet tre kvardrater med 3 kugleahorn. Resten er fliser.

Jeg synes imidlertid det ser lidt for goldt ud og tænkte på at plante trædebregner under ahorntræerne. Jeg er blevet opmærksom på, at trædebregner kan være rimelig aggressive og sprede sig hurtigt til steder, hvor man ikke er interesseret i dem. Er det rigtigt? Synes ellers de er flot grønne og tætte.

Med venlig hilsen
Anette Kristensen, april 2011

Svar

Det er et problem, at så snart vi finder en plante, der er frodig nok til at holde ukrudtet væk, – så bliver den selv ukrudtsagtig. Det gælder også for de forskellige arter og sorter af trædebregner.

På det beskrevne sted ville jeg foreslå den sort af storkenæb, der hedder ‘Rose Clair’. Den holder et smukt og sundt løv gennem hele sæsonen, og den blomstrer til langt hen på efteråret med kønne, lyserøde blomster (deraf navnet).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er trædebregner aggressive i vækst?