Hvordan renoverer vi bedst en gammel græsplæne?

Jeg har ikke rigtigt fundet et endeligt svar på disse sider vedrørende anlægning af ny græsplæne, så nu spørger jeg jer:

Vi har en temmelig stor baghave med en gammel græsplæne og et par »nye« pletter hist og her efter stauderbede. Plænen er bumlet og meget ujævn og ikke særlig køn men stor: næsten 1000 m². HVornår kan jeg begynde planlægning af en ny og er der kun manuelt arbejde tilrådighed. Findes der ikke en maskine der kan fjerne den gamle plæne eller er der kun spaden? Skal jorden derefter fræses igennem og rives med hånd? Vi har to piger på henholdsvis 5 og 1 år, så plænen skal kunne tåle noget. Hvor langt tid efter anlægningen kan den bruges og hvilken type frøgræs burde vi bruge? Vi er førstegangsejere af hus og have og er ivrige efter at komme igang.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Lillan W. Nielsen, marts 2003

Svar

Det var dog en gruelig historie! Det første, I bør gøre, er at få opdelt plænen på en måde, så den ene halvdel kan bruges, mens den anden bliver omlagt. Uden at ville fornærme jer må jeg måske minde om, at der skal være adgang til begge de to halvdele, uden at man skal passere den anden, – eller duer det ikke. Den omlagte del af plænen tåler nemlig først slid fra trafik og leg efter en sæson.

Den uøkologiske måde at gribe omlægningen an på benytter sig af plantegift til at slå plænegræsset ihjel med. Når det er helt dødt, fræser man jorden op, river af så den er jævn og sår nyt græs.

Den økologiske måde bygger på, at græsplanterne skal dræbes mekanisk. Det kan – ganske rigtigt – ske ved at omgrave plænen, men det kan også ske ved, at man fræser den igennem i flere omgange, og indtil man er sikker på, at græsset er dødt. Derefter river man af osv.

Om I vil vælge den giftige eller den ugiftige metode, det er en beslutning, I selv må træffe.

I bør vælge en robust plæneblanding. De hedder som regel »villablanding« eller »sportsblanding«.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan renoverer vi bedst en gammel græsplæne?