Hvordan får vi de stive græstrå væk i græsplænen?

I vores græsplæne er der nogle græsstrå som plæneklipperen ikke kan få fat i. Det har vi haft i de senere år, men i år er der betydeligt flere.

Er der nogle trik ud over den seje måde med hækkesaksen?

Med venlig hilsen
Claus Effersøe, juni 2012

Svar

Jeg har også en del af disse irriterende græsstrå. Det problem dukker op hver gang, at vi har det for tørt og derfor ikke slår græs minimum med en uges mellemrum. Er der for lang tid imellem græsslåningen, når græsset at sende blomsterstilke tilvejrs, og når de bliver for stive, kan plæneklipperen ikke slå dem. Det er kun nogle græsarter, der har så stive strå, at plæneklipperen ikke kan slå dem.

Så ja, hækkesaks eller en nysleben le er eneste udvej – når man har undladt at slå regelmæssigt. Har du børn eller børnebørn, så find en leg, hvor I skal bruge græsstrå. De kan godt klippes af med en almindelig saks.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan får vi de stive græstrå væk i græsplænen?