Hvordan får vi slået højt græs på stor grund?

Jeg har et sommerhus med en grund på 1200 m² hvoraf lidt over halvdelen er græplæne- eller rettere var. Hele sidste sæson har vi ikke haft mulighed for at komme til sommerhuset, og jeg er derfor noget bekymret for, hvordan vi kan få græsset slået? Kender I nogle firmaer, der gør den slags, eller kan man købe en særlig maskine? Jeg er ikke super frisk på at forsøge mig med en le eller lignende.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Lisbet, januar 2013

Svar

Så godt som alle anlægsgartnere har eller kan leje en såkaldt »skårlægger«, der kan monteres på de større fræseres kraftudtag. Den lægger græsset ned, som om det var høstet til hø. Det er let at samle, og man kan lave den herligste kompost af det tørre græs. Hvis der er mulighed for det, kan høet også afsættes til heste-, gede- eller hønseholdere.

En anden mulighed er, at bede anlægsgartneren om at bruge en »slagleklipper«. Det er en maskine, som har én eller flere hurtigt roterende valser med påsatte lameller, som knuser græs, småbuske og ukrudt til en masse, som ligeledes kan samles og komposteres.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan får vi slået højt græs på stor grund?