Hvad gør jeg ved min ujævne græsplæne?

For ca. 3 år siden fik jeg jævnet min have, og sået ny græsplæne.

Mit problem er, at den er ujævn og knoldet. Kan jeg tromle den, så jeg jævner den ud? Og i så fald, hvornår skal det gøres?

Med venlig hilsen
Trine Ulnits, marts 2014

Svar

Det kan godt lade sig gøre at fjerne mindre ujævnheder ved at tromle en plæne, men det har den ulempe, at jorden bliver klemt sammen (man siger, at den bliver komprimeret). Det fører til, at græsrødderne trives dårligt af mangel på ilt, og derfor svækker tromling plænen på længere sigt.

Det bedste er at lave en topdressing, som lægges ud i lavningerne og jævnes med rive. Træd topdressingen omhyggeligt ned, så den får kontakt med den bestående jord, jævn ud igen med riven, føj eventuelt mere topdressing til, og udså til sidst græsfrø på sædvanlig vis i alle opfyldningerne.

Hvis jorden er leret, kan topdressingen passende bestå af lige dele filtergrus, harpet kompost og havejord. Hvis jorden derimod er sandet, bør man bruge lige dele filtergrus og harpet kompost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad gør jeg ved min ujævne græsplæne?