Hvornår kan jeg så græs i det tidligere bed?

Jeg har en have med et tidligere bed, som var fyldt med skvalderkål, som jeg nedlagde i efteråret 2014. Jeg har vendt jordstykket (5 × 2 m) og fjernet skvalderkålens rodnet så godt som muligt, fordi nu vil jeg have almindelig græsplæne som i det meste af haven.

  1. Skal jeg tromle jordstykket inden såningen af græs?
  2. Hvornår sår jeg græsset optimalt?
  3. Hvilken græssort skal jeg bruge – eller kan det evt. være en god ide at købe noget færdiggroet græs og rulle det ud?

Venlig hilsen
Erik Ludvigsen

Med venlig hilsen
Erik Ludvigsen, januar 2015

Svar

Du kan ikke anlægge græsplænen, før midt på foråret. Faktisk er det bedst at vente til temperaturen kommer op på 20° C, da græsfrøene så spirer meget hurtigt og sikkert. Du har derfor mulighed for at renholde stykket og fjerne de rester af skvalderkål, som helt sikkert vil begynde at spire frem i foråret.

Du kan læse om at anlægge en ny plæne i artiklen Anlæg en ny græsplæne

Rullegræsset kan heller ikke lægges ud før sidst i april til først i maj, da græsrødderne først vokser, når det bliver lunt. Men med rullegræs får du hurtigere en færdig grøn plæne.

Det vil være uforholdsmæssigt dyrt at købe rullegræs til 10 m², da det som regel koster næsten lige så meget i kørsel for få ruller som til en hel græsplæne. Prisen vil antagelig løbe op i ca. 1000 kr for rullegræs, mens en pose græsfrø koster under 100 kr. Rullegræsset skal holdes fugtigt de første par uger – se vejledningen fra firmaet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvornår kan jeg så græs i det tidligere bed?