Skyder græsset igen og hvornår bør plænen slås sidste gang?

Jeg er desværre kommet til at klippe græsset (ny rullegræsplæne), hvor det var temmelig langt; eller længere, end det plejer at blive, fordi vi fik så meget regn, og jeg mente græsset var for vådt til at blive slået. Dette var sidst i september. Det overskydne græs lagde sig lidt i »kager« og da det regnede igen, fik vi det ikke revet op med det samme.

Her i midten af oktober blev det våde vejr ved og til trods for, at vi nu havde revet plænen, kunne vi se, at de før omtalte kager af græs havde skabt våde huller/pletter, hvor græsset ikke er groet frem igen.

Nu er spørgsmålet: Kommer det igen til foråret eller er skaden sket? Og hvordan udbedre vi skaderne?

Og så et par ekstra spørgsmål: Hvor kort bør græsset være, når man holder op med at slå græsset her til efteråret? Hvad sker der hvis det er ca. 4,5 cm (det regner jo stadig meget)?

Med venlig hilsen
Erik Lykke Petersen, november 2004

Svar

Der er et gammelt ordsprog, der siger, at af skade bliver man klog. Og det er I jo så blevet. Antagelig vil der gro græs frem i hullerne igen. Faktisk skal der ligge noget meget lystæt ovenpå græs i ret lang tid, førend græsset ikke skyder igen. Men jeg kan ikke udelukke, at græsset er gået ud. I må vente og se.

Hvis græsset ikke skyder igen, så må I efterså med græsfrø sidst i april til først i maj, når der er en lun og fugtig periode. Drys frøene ud, drys evt. ganske lidt jord over og klap det fast, f.eks. med bagsiden af en skovl. Så rigeligt med frø, da fuglene æder deres del. Det vil være en god ide at spørge firmaet, hvor I har købt rullegræsset, hvilken græsblanding I bør udså for, at I får samme græsarter og -sammensætning som i resten af plænen.

Det er altid svært at ramme en bestemt græslængde i oktober for overvintring. Det er i hvert fald for sent at slå plænen en sidste gang nu. En længde på 4,5 cm vil nogle eksperter mene er for lidt for lang, men jeg er begyndt de senere år at lade min plæne have den længde om vinteren. Det giver en god robust plæne at gå på, og efter mine erfaringer har mos sværere ved at få fodfæste i vinterperioden, når græsset er lidt langt. Og nu ser det ud til, at vi her først i november skal til at have kølige nætter, og så stopper græsvæksten helt. Den lune oktober har fået plænen til at vokse lidt længere hen i oktober end de fleste år. Normalt slår man plænen sidste gang på et tidspunkt i første halvdel af oktober.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Skyder græsset igen og hvornår bør plænen slås sidste gang?