Hvornår skal jeg vertikalskære græsplænen?

Jeg har læst meget om, hvordan man skal vedligeholde sin græsplæne, og jeg vil gerne vertikalskære vores. Men jeg har ikke kunnet finde ud af, hvornår det er bedst at vertikalskære.

Med venlig hilsen
Thomas Lundeman, maj 2005

Svar

Hensigten med at vertikalskære plænen er den, at man vil have udluftet det øverste jordlag. Det kan sådan set gøres på enhver årstid, men normalt vil man foretrække at gøre det i forbindelse med forårsklargøringen af haven. Ved at vælge den årstid kan man forene den egentlige hensigt med afhjælpning af mos og sneskimmel. Det gøres ofte i den første halvdel af april, og når man har vertikalskåret plænen, får man som resultat en løs jordoverflade i plænen, nogle bare pletter – og en bunke mos. Når mosset er fjernet, kan man passende efterså på de bare pletter og topdresse, kalke og eventuelt gøde resten af plænen, så den er klar til vækstperioden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvornår skal jeg vertikalskære græsplænen?