Hvornår skal vi vande med nematoder mod gåsebiller?

De sidste tre dage har de sværmet over græsplænen. Altså her først i juni. Skal vi vande med rovnematoder straks eller hvornår?

Med venlig hilsen
Niels Simonsen, juni 2006

Svar

Gåsebillerne er åbenbart også lidt senere på den end normalt i år som så meget andet. De plejer at sværme i sidste halvdel af maj.

I artiklen i vores skadedyrsdatabase om gåsebiller kan du læse følgende anbefaling:

Larverne kan – til en vis grad – bekæmpes ved udvanding af rovnematoder. Nematoderne kræver en periode på 6–8 uger med jordtemperaturer over 15 grader C for at virke optimalt. Forhandlerne af nematoderne oplyser, at dedste og eneste mulige tidspunkt er fra starten af august til midten af september. Effekten er bedre, jo tidligere i august der behandles. For at behandlingen skal virke, er det vigtigt at holde jorden fugtig ved vanding hver anden dag i to uger efter nematode-behandlingen.

I artiklen kan du også læse anbefalinger for, hvordan du kan forbedre din græsplæne, så gåsebillerne søger andre græsgange.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvornår skal vi vande med nematoder mod gåsebiller?