Hvad gør jeg ved en sneskadet ligusterhæk?

Min Ligusterhæk over til naboen er brudt sammen af snetryk. Nok fordi naboen ikke klipper den ind.

Vil den rette sig op igen, eller skal man skære den helt ned til roden og lade den skyde fra roden? Hvis jeg skærer den helt ned, hvor mange år går der inden den er 1.5 m høj

Med venlig hilsen
Ejner Overby, december 2010

Svar

Det er helt rigtigt, at ligusterhække bliver bløde og svage, hvis de ikke bliver holdt omhyggeligt klippede. En hæk, der er blevet misdannet, kan kun rettes delvist og midlertidigt, men det er ikke nødvendigt at skære den helt i bund.

Problemet løses – i al sin enkelhed – ved, at man klipper eller saver kraftigt ind på de grene, som bærer den udhængende side. I realiteten kan man komme ud for at skulle fjerne hele den ene side af sådan en hæk for at få sat skik på den. Men det hjælper med sikkerhed.

Se også svaret på dette spørgsmål Kan vi gøre noget ved en hæk, som hælder

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør jeg ved en sneskadet ligusterhæk?