Kan I anbefale en hæk der trives i lerjord og blæst?

Jeg har et par spørgsmål angående min have. Jeg har lige overtaget et mindre landbrug, hvor haven virkelig trænger til en ordentlig omgang. Jeg har fældet en masse elmetræer, som er på vej til at gå ud. Men når de er fældet, så skal jeg have plantet nogle træer og en hæk, men ikke for dyrt. Jeg vil gerne have en hæk til at skille min have fra den nærliggende mark. Gården ligger med udsigt ud over limfjorden. Det meste af haven ligger østvendt. Hækken skal kunne modstå en del, da huset ligger på en bakke og ja, det kan blæse en del der oppe. Hvilken plante/hæk skal jeg vælge og hvilke forberedelser skal jeg gøre før jeg planter. Jordbunden er en god og stærk lerbund…

Med venlig hilsen
Martin Hansen, februar 2003

Svar

Jeg vil foreslå dig avnbøg som hæk. Under de forhold, du beskriver, bør du nok købe planterne i en lille størrelse og meget gerne i en kvalitet, som har været omplantet. Den kunne f.eks. hedde følgende i et planteskolekatalog: »Avnbøg, Carpinus betulus, 2/1, 30–50«. Det giver den største sikkerhed for, at de når at få rodfæste, inden de tørrer ud. Det vil også være bedst, hvis du kan vente med at plante, indtil vi er i slutningen af oktober, men ellers må du gøre det, så snart jorden er frostfri her i foråret. Sørg også for, at der ikke er komprimerede lag neden under hækplanterne. Hvis der er, må du bryde gennem dem ved hjælp af spade eller grubbetand.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan I anbefale en hæk der trives i lerjord og blæst?