Hvilke roser kan danne en robust rosenhæk?

Jeg ønsker mig en rosenhæk langs et skagenstakit – altså på bagsiden af stakittet.

Roserne skal helst være hvide og blomstre hele sommeren – og hvis de dufter, er det bare dejligt. Desuden skal rosen være hårdfør, idet vejen (en smal strandvej) støder lige op til stakittet. Stakittet skal kun være 80 cm højt, hvorfor roserne helst ikke skal blive meget høje.

Kan I hjælpe mig med et bud på hvilke roser, der er velegnede?

Med venlig hilsen
Conny, oktober 2011

Svar

Når kravene er hårdførhed, hvide blomster og duft, og når betingelsen er en lav busk på sandjord, så er der nærmest kun én rose, der kan komme på tale, nemlig klitrose, Rosa pimpinellifolia. Det er så heldigt, at den tilmed er hjemmehørende langs de danske kyster, hvor den dog nu bliver fortrængt af det aggressive landskabsukrudt, rynket rose (»hybenrose«).

Når det er sagt, skal det tilføjes, at planten er en vild art og derfor kun har én blomstring, nemlig i maj–juni. Hvis man er på mærkerne med at få den klippet lige efter afblomstringen, og på den måde får fjernet de nydannede hyben, kan man dog fremkalde en sen efterblomstring i august.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilke roser kan danne en robust rosenhæk?