Hvilken hæk skal vi vælge under stort grantræ?

Vi har en gammel eksisterende snebærhæk, som vi ønsker at udskifte med en ny hæk. Da vi har et gammelt grantræ, der vokser ud over hækken, som vi ikke ønsker at fjerne, skygger det en del, hækken ligger mod øst. Hvad kan I anbefale os. Vi ønsker en hæk, der vokser forholdsvis hurtigt.

Snebærhæk

Billede af vores snebærhæk og grantræ Foto: Lilian Wahlqvist

Med venlig hilsen
Lilian Wahlqvist, september 2012

Svar

Under de nævnte betingelser vil jeg foreslå fjeldribs. Den kan bruges både klippet og uklippet, og den bliver ikke meget højere end snebærplanterne. Hvis I kan overtales til at bruge en mere langsomt voksende hæk, vil taks i virkeligheden være bedre på stedet. Eventuelt kunne I plante fjeldribs til en hurtig start og så senere plante taks foran eller bagved den.

Se fotos af fjeldribs

Se fotos af takshække

I kategorien Hegn og hække kan man finde mere om valg af hæk og plantning af hæk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilken hæk skal vi vælge under stort grantræ?