Hvor stor risiko er der ved at klippe en thujahæk først i oktober?

Jeg skriver til jer, fordi jeg har et spørgsmål, jeg har fået mange forskellige svar på.

Vi har overtaget et ældre hus, hvor der står thuja hække. Hækkene er ca. 30 år gamle. Da vi overtog i november, var hækkene nyklippede, men trænger til en ny klipning nu.

Jeg har læst på jeres side at august er den bedste måned__ og ventede så dertil. Men jeg måtte desværre opgive. Hækkene er en rigtig god hvepse-magnet. Der er ikke hvepsebo i dem, men de er meget glade for dem. Plus at jeg har hørt af en anlægsgartner, at varme måneder er for hårdt for disse hække.

Så havde vi tænkt oktober, men der begynder den jo at gå i dvale?

Hvad skal vi rette os efter, og hvilke måneder er bedst? Den skal ikke beskærres, men studses, hvis man kan bruge det ord. Kan vi risikere, at hækken går ud, hvis vi klipper den i oktober?

Med venlig hilsen
Lars og Stina Dandanell, september 2012

Svar

Det med hvepsemagnet har jeg ikke hørt om før. Fænomenet må skyldes, at der har været bladlus i planterne, og at hvepsene har søgt efter lusenes sukkerholdige afføring. Et par spulinger med almindeligt, koldt vand vil ofte være nok til at fordrive lusene og fjerne sukkeret. Derefter er der intet for hvepsene at komme efter, og man kan få klippet hækken i august, sådan som det er bedst.

Hækken går dog næppe ud på grund af en klipning i oktober, hvis den blot bliver studset (altså rettet ind, men ikke gjort mere smal eller lav).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvor stor risiko er der ved at klippe en thujahæk først i oktober?