Hvorfor taber vores liguster pludselig bladene?

Jeg har en 10 år gammel ligusterhæk, der taber bladene omkring Sct. Hans. Den bliver flot
grøn, men taber pludselig bladene. Det startede med en del af hækken og nu er det næsten hele hækken. Jeg har hørt, at det kan være ligusterlarver. Kan det være det? Og hvad kan vi gøre ved vores ellers så smukke hæk?

Med venlig hilsen
Conni Plum, marts 2003

Svar

Når du skriver »nu«, er det så nu (altså i marts/april)? For så er det helt almindeligt, at liguster taber bladene efter en vinter med lang tids barfrost, som vi har haft i år.

Hvis »nu« derimod er forrige sommer, så stiller det sig anderledes. Årsagen til bladtabet kan godt være ligustersværmerlarver, men de er kæmpestore, irgrønne og meget påfaldende, så det ville du have vidst. Mere sandsynligt er det, at der er sket noget med rødderne. Tørke kan være årsagen. Dyrs gnaven i rødderne en anden mulighed. Og overdreven gødskning er ofte den egentlige årsag.

Men prøv nu først at se, om ikke hækken får blade igen til maj. Skulle den så tabe dem endnu en gang, må du meget gerne spørge igen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor taber vores liguster pludselig bladene?