Kan en spiræahæk tåle en terrænændring?

En nabo har igennem mange år haft opstemt jord med brædder, der gik i forrådnelse, så jorden skred ned i spiræahækken.

Der er nu blevet lavet en ny terrænregulering med rionet og dækplade af plastic. Konstruktionen står ca. 25 cm oppe på skråningen (dannet af den nedskredne jord), den er næsten 1 meter høj, og den står knap 30 cm fra hækken, så naboen kan selvsagt ikke klippe hækken.

Kan vi forynge hækken ved at klippe den på vores side? Kan hækken på sigt gro her uden at vælte og kan den tåle at stå med jord op ad barken på den ene side?

spiræahæk

Spiræahækken og den ny terrænændring. Foto: Birgit Åkerman

Med venlig hilsen
Birgit Åkerman, november 2013

Svar

Svaret er – i første omgang – let, for hækken skal nok klare sig. I næste omgang bliver det dog sværere, for det er ikke givet, at den vil klare sig på en måde, som ser tiltalende ud. Mit bedste råd er derfor, at hækken bør forynges, og det bør ske ved en nedskæring af samtlige grene til ca. 5 cm over den nugældende jordoverflade. Det vil tage buskene et par år at nå op til en passende højde, men på denne måde bliver hækken tæt fra bunden og nem at styre.

Hvis nogle af grenene er blevet dækket af jord på den ene side, får det ikke den store betydning, for planten er i stand til at danne nye rødder fra selv gamle stiklinger.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan en spiræahæk tåle en terrænændring?