Skal der ny jord til inden plantning af takshæk?

Vi skal til at plante en takshæk, og vi vil gerne lige høre, om vi skal købe noget jord til at blande med den jord, der er fra den gamle hæk. Hvilken jord skal vi evt. købe?

Den gamle hæk stod der, da vi købte huset. Den var ikke grøn hele året, og bladene var ligesom takkede, sikkert naur.

Med venlig hilsen
Inge-Lise Dahl, oktober 2015

Svar

Uanset hvilken hæk der har været forgænger for jeres nye takshæk, er der ingen grund til at købe jord og forbedre den »gamle« jord. Ingen regel uden undtagelse, så hvis den gamle hæk havde været en thuja-hæk eller af gran, skulle det øverste jordlag skiftes. Det er ikke tilfældet i jeres have.

Hvis problemet er, at der mangler jord, der hvor den gamle hæk er fjernet, i forhold til de omgivende jordniveauer, kan I supplere med muld.

Køb af muld er altid en tillidssag. Bedst er det, hvis I kender stedet, hvor mulden kommer fra, og dermed kan sikre jer, at den muld, I får leveret, er uden rodukrudt og på alle måder er i orden.

Kommer mulden fra et mulddepot, dvs. en »jorddynge«, skal den dufte friskt af skovbund. Hvis den lugter af andet, ville jeg finde noget bedre muld et andet sted.

Når dette er sagt, tænker jeg, at jorden kan være udpint der, hvor den gamle hæk stod. God kompost gør underværker, men doseringen må afpasses efter, hvor næringsrig komposten er. Er du i tvivl, så nøjes med et tyndt lag på et par cm.

Hold hækken fri for ukrudt og andre vækster i en afstand af 50 cm, på hver side af hækken, og sørg for den ikke mangler vand. Jorddække af løv, græsafklip eller lignende, holder på vandet og kan holde en del ukrudt væk. Der kan med fordel bruges en siveslange, når der vandes. En takshæk er en langsom starter, så den skal have megen opmærksomhed de første 3–5 år. Farven skal være mørkt grøn, så giv gødning, gerne en næringsrig kompost, i april–maj, i etableringsfasen.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Skal der ny jord til inden plantning af takshæk?