Findes der hækplanter til en sumpet jord?

Jeg har et stykke jord ud mod vejen, hvor vi har haft plantet en alm. ligusterhæk. Den er nu gået ud, da jorden ofte er sumpet og våd på grund af et defekt dræn. Dette gør, at vandet samler sig ved hækken og medfører denne død.

En reparation af drænet kan ikke være aktuel, da det er et større projekt med dræn fra et stort område som udmunder i vores forhave med hækken. Vi har så talt om at lave et plankeværk på de 10 meter, der er tale om, men nu vil jeg gerne lige høre jer: Er der en plante, der kan tåle disse vækstvilkår – og som kan bruges som en slags hæk ud mod vejen – det vil være lidt pænere end et plankeværk. Kan I komme med et par bud på planter, der kan anvendes til dette formål på dette specielle sted. Hvad med sådan noget som elefantgræs o.l.? Eller bambus?

Med venlig hilsen
Jens Peter Lunau, marts 2015

Svar

Hvis der er så vådt, som du beskriver, er der ingen egnede hækplanter, som kan trives der, selv pil vil mistrives.

Du kan forsøge med en sommerhæk. En staudehæk, som naturligvis er bedst fra juni til oktober. Derefter vil der stå visne stængler, som godt kan give lidt læ.

Her er nogle som kan klare fugten og som bliver op til 2 m høje:
Hjortetrøst, Eupatorium cannabinum
Rød hjortetrøst, Eupatorium purpureum
Lægestokrose, Althaea officinalis

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Findes der hækplanter til en sumpet jord?