Med hvilken afstand skal man plante til en thujahæk?

Med hvilken afstand skal man plante en thuja/cypres-hæk. Hvilken en er bedst til formålet, og kan man klippe den som en almindelig hæk?

Med venlig hilsen
Lars Andersen, april 2003

Svar

Man regner vestligt livstræ (eller »hæk-thuja«) for at være mest tålsom over for klipning. Hvis du ønsker en helt tæt hæk, og hvis du begynder med ganske små frøplanter på 15–20 cm højde, bør du plante 5 stk. pr.

løbende meter. Jo større planter, du vil ofre, desto større afstand kan du holde mellem dem. Jeg vil dog anbefale dig at begynde med de små, unge planter, som har lettest ved at etablere sig.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Med hvilken afstand skal man plante til en thujahæk?