Hvilken hæk kan vi plante på en meget fugtig jord?

Hæk hvor der står blank vand en del af vinterperioden.

For fem år siden var huset færdigt, og vi fik den lokale planteskole til at grubbe jorden, så græs og plante en bøgehæk. De fleste planter gik ud, og resten ville ikke rigtig trives. To år efter genplantede planteskolen hækken, men resultatet var det samme. For et år siden kom de så igen og plantede hækken om, men resultatet er stadig det samme.

Jorden er i perioder meget fugtig, så fugtig, at der står blank vand, så måske er det slet ikke en bøgehæk, vi skal have… men hvad er det så?

En have uden »vægge« er godt nok træls!

Med venlig hilsen
Karen Winther, oktober 2003

Svar

Problemet kan løses ad to veje. Enten kan man lave et bedre plantevalg, så I får skabt en indramning af haven, eller også kan man dræne det oversvømmede areal, sådan at bøgehækken kan trives. Det sidste er en større proces, så her nøjes vi med den første løsning: det rigtige plantevalg.

Der er flere muligheder, og alle er ikke lige kønne, så her følger først mulighederne:

  1. Purpurpil Salix purpurea ‘Gracilis’
  2. Rosmarinpil Salix elaeagnos
  3. Tørst Rhamnus frangula
  4. Bærmispel Amelanchier spicata

Af disse, er de to pile de mest sikre. Til gengæld er de ikke egnede som klippet hæk. Tørst er egnet på stedet, men meget utraditionel som klippet hæk – selv om den tåler det. Endelig er Bærmispel meget velegnet som klippet hæk, men til gengæld lidt følsom på den oversvømmede jord.

Så der er ikke nogen 100%-løsning, og med tiden bør I nok overveje at få løst problemet ved årsagen (afdræningsproblemet).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilken hæk kan vi plante på en meget fugtig jord?