Hvilke planter kan bruges til hække i en romantisk have?

Jeg vil gerne have en utraditionel hæk om min nyanlagte have og har tænkt på at bruge rhododendron, sargents æble eller æbletræer. Jeg er dog meget i tvivl om, hvordan de forskellige hække vil virke, og om hvordan resultatet vil blive.

Vil rhododendron kunne tåle at stå som hæk og altså med meget sol det meste af dagen? Hvor hurtigt ville æblehækken vokse, og hvor tæt kan den med den rette beskæring blive? Og hvad med sargents æble, er den giftig, vil den blive tæt, og hvor bred ville de forskellige hække skulle være?

Hvilke ulemper ville de forskellige hæktyper have?

Jeg planlægger en meget romantisk have med mange stauder, roser og i det hele taget en tæt, gammeldags have. Vil disse hække være ok, eller skulle jeg måske tænke i rosenhæk?

Med venlig hilsen
Eva Merstrand, maj 2002

Svar

Giv mig lov til at svare stykkevis på de tre forslag til hække:

Rhododendron

I Cornwall, Wales og i Killearney-området af den Irske Republik kan man møde flotte, livskraftige hække af netop de kraftigtvoksende Rhododendron catawbiense-sorter. Under de meget milde og fugtige betingelser tåler busken sagtens klipning hvert år uden at miste evnen til at blomstre og uden at tabe livskraft. Men her i landet går det næppe, og i hvert fald dør hækken, når vi får en vinter med 20–25° kulde et par nætter i træk. Så dette mål bør du nok ikke forsøge at nå.

Æble

Her forstår jeg, at der er tale om spiseæble i én eller flere sorter? Det kan blive en meget spændende og smuk hæk, hvis du tager dig i agt for et par ting. For det første bør du nok holde dig til æbler, der er podet på »vildstamme« (altså frøformerede, vilde æbler). De mest brugte grundstammer, som giver svækket vækstkraft, vil modarbejde dit ønske om en tæt hæk. For det andet skal det helst være hårdføre, stærke sorter, enten gamle danske (f.eks. Filippa, Rød Ananas og Gråsten) eller de nye, skurvresistente (f.eks. Elstar, Jonagold og Honeygold). Men i øvrigt kunne man måske overveje at bruge frøformerede vildæbler, skovabild? De blomstrer rigt og sætter også mange – omend sure – frugter.

Æblerne kan beskæres som espalier, og så kan hækken blive lige så smal, som stammerne er tykke, men den bliver mere tæt og mindre arbejdskrævende, hvis man beskærer den hver sommer, sådan at hovedgrenene højest får lov til at være ½–1 m lange regnet fra stammen. Det med sommerbeskæringen er vigtigt af to grunde: både for at give træerne tid til at danne blomsteranlæg og for at lade dem samle mest mulig kraft. Vinterbeskæring duer slet ikke til hække af denne art.

Sargents æble

Dette er i mine øjne den ideelle busk til netop en blomstrende, romantisk hæk. Den er hårdfør, tåler klipning og bærer smukke frugter sammen med gule og røde blade om efteråret.

Hækken kan stå helt uklippet, men med en udtynding af de ældste grene hvert 3–5 år. Med den behandling bliver den omkring 2 m bred og høj.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilke planter kan bruges til hække i en romantisk have?