Kan bønner og kartofler dyrkes sammen i sur jord?

Mange steder, bl.a. her på hjemmesiden, kan man læse, at man kan så bønner mellem kartoflerne, men hvad med den regel om, at kartoflerne skal have sur jord, mens den til bønner skal være neutral? Skal man bare se stort på det, eller er der nogle bønne/kartoffel sorter, der egner sig bedre til det en andre?

Med venlig hilsen
Fredrik, februar 2009

Svar

De bønner, man dyrker mellem kartofler er ikke almindelige havebønner, Phaseolus vulgaris, men valske bønner, Vicia Fabia. De kan klare konkurrencen med kartoflerne, det vil almindelige havebønner ikke kunne.

Valske bønner er mere tolerante overfor sur jord end de fleste andre grønsager, og derfor er der ingen problemer med at dyrke dem hvor som helst i køkkenhaven.

Noget helt andet er, at det under almindelig haveforhold er meget svært at give grønsagerne den helt optimale jord med hensyn til pH-værdi. Kartofler og jordbær skal helst have lidt sur jord, mens kål, bønner og porre helst skal have neutral jord. For at opfylde dette, skal man indrette sit sædskifte, så man dyrker kål lige efter kartofler og så giver det et drys kalk i efteråret efter kartoffeldyrkning og inden kåldyrkning. Derefter dyrker man de kommende år de andre grønsager, som gerne vil have neutral jord. Jordbær dyrker man efter kartofler, og selvfølgelig uden at kalke.

Det nævnte med pH-værdi er den indtil nu gældende viden om grønsager og jordbund. Men ny forskning af den svenske forsker Margareta Magnusson, har vist, at når det gælder økologisk dyrkning, bør anbefalingen med at kalke køkkenhaver og marker laves om. Du kan læse mere om det på side 16–21 i tidsskriftet Praktisk Økologi 6/2007, som er et temanummer om jord. Måske er der flere af dette temanummer tilbage – du kan prøve at bestille et gratis prøvenummer og skrive, at du gerne vil have netop det nummer. Ellers kan du låne det på biblioteket.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan bønner og kartofler dyrkes sammen i sur jord?