Hvordan får vi bedre jord i et sandet blomsterbed?

Vi har et lille blomsterbed, hvor jorden er meget sandet og udpint. Vi har lagt flere plantesække med god jord ud, men det er stadig ikke godt nok.

Ville det hjælpe at gøde med noget organisk gødning og blande det med mere jord fra plantesække? Vil vi kunne gøre det her i efteråret?

Med venlig hilsen
Lone Østlund, august 2015

Svar

Sandet jord bliver hurtigt tørt, da det har et kraftigt dræn, fordi sand er langt større partikler end fx ler. Sand har heller ikke ret meget næring (mineraler mv.), som de fleste planter skal bruge for at trives og gro. Så du gør det helt rigtige ved at tilføre ny og bedre jord, så vandet ikke bare siver direkte igennem og ned i grundvandet, men bliver, så planterne kan nå at opsuge det.

Jorden har allermest nytte af masser af såkaldt humus ned i jorden. Humus er et organisk materiale – dvs. kompost eller blade og andet biologisk »affald« fra haven.

Gødning fra heste, får, kaniner, høns mv. er også glimrende, men skal være komposteret først, ellers tager det næringen frem for at tilføre den i den omdannelsesproces, der sker nede i jorden.

Plant endelig bedet til efter jordforbedring, med stauder, buske eller grøngødning, så den nye næring fastholdes og udnyttes.

Et helt andet alternativt kunne være at beholde bedet med den sandede jord og plante dette til med planter, der trives netop der. Der er nogle anbefalinger i dette svar: Hvilke planter kan dyrkes i sand og grus?

Med venlig hilsen
Lone Skjødt
Havearkitekt, Grønne Glimt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvordan får vi bedre jord i et sandet blomsterbed?