Kan jeg bruge lerjord på min plæne eller i et højbed?

I forbindelse med udgravning til faskine, har vi fået en del lerjord i overskud (2–3 m³).

Kan det lade sig gøre, at benytte det i haven til hævning af fx græsareal eller til højbede, hvis det opblandes med grus og evt kompost?

Eller kan det bare bortkøres?

Med venlig hilsen
Ole Skriver, december 2016

Svar

Ler hører hjemme under den iltholdige jord med organisk materiale, så det er ikke en god ide bare lige at lægge det ovenpå den jord som er på stedet i forvejen.

Skal du bruge leret i højbedet, skal du først fjerne den øverste madjord, lægge ler på og derefter komme madjorden tilbage.

Det samme, hvis man lægger det ud på græsplænen.

Er det et meget tyndt lag ler blandet med sand/grus betyder sker der ikke noget.

Men har du en stor have kan du lave en lille bakke af lerjorden eller bruge det som binde materiale mellem træstykker hvis man f.eks. skal lave en brændemur.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan jeg bruge lerjord på min plæne eller i et højbed?