Er svampene i højbedet giftige?

Jeg har opdaget disse svampe i mine to højbede. Jeg har søgt på nettet og er umiddelbart kommet frem til, at det kunne være en form for en bægersvamp. Men for at være på den sikre side tog jeg en svamp med ud til min lokale planteskole for at høre, om de kunne fortælle mig noget om denne svamp, men de kendte den desværre ikke.

Jeg er nu kommet i tvivl, om den er giftig, og om jeg skal være nervøs for at spise de grøntsager, som jeg har i bedet.

Svampevækst i højbedet Foto: Henrik Hougaard Meyer

Svampene vokser ind i mellem salatplanterne. Foto: Henrik Hougaard Meyer

Med venlig hilsen
Henrik Hougaard Meyer, juni 2012

Svar

Det er korrekt, at de viste frugtlegemer tilhører en eller flere arter af bægersvampe (muligvis Peziza vesiculasa). Det er alle rådsvampe, som er knyttet til næringsrig muldjord, og det passer godt med, at højbedet tilsyneladende rummer en godt omsat kompost. Ingen af disse svampe er kendt som giftige, og i hvert fald afgiver de ikke gifte til planterne i samme bed.

Så måske kan man glæde sig over, at der er haver, hvor ganske harmløse og nyttige nedbrydersvampe stadig kan trives?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er svampene i højbedet giftige?