Sand eller grus i egen jordblanding?

I artiklen »Citrus« har jeg læst, at man kan blande sin egen citrusmuld.

Men der skal grus i.

Er det det vi kalder sand her i Jylland (bakkesand), eller er det småsten?

Med venlig hilsen
Lene Dilling Hermansen, april 2022

Svar

Kære Lene,

Der er en del overlap, når man taler sand og grus i de forskellige egne her i landet.

Når man selv blander jord til potter o.l., bør man bruge det, som hos anlægsgartnere, grusgravefirmaer mv. kaldes filtersand, harpet sand eller grus.

Navnet er ikke det væsentligste, det er størrelsen på sandkornene derimod. Den må ikke være for lille. Her er det vigtigt, at du ikke køber et produkt der hedder noget med 0-, og som altså har helt fine kornstørrelser med. Det vil i stedet være i orden at købe et produkt, der hedder 1–4 mm eller 2–4 mm.

Det anbefales ikke at bruge sand med betegnelserne byggesand og bakkesand, da de indeholder flere kornstørrelser. Sandkassesand indeholder også små kornstørrelser. Men hvis du selv sier de fine sandkorn fra med et 1–2 mm sold, kan du godt bruge de grove sandkorn fra en gammel sandkasse.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Sand eller grus i egen jordblanding?