Hvorfor gror planterne ikke der, hvor der er blevet rodfræset?

For 2 år siden fik vi fældet to ca. 25–30 meter høje træer – det ene et grantræ og det andet et birketræ. Der blev rodfræset i en pæn stor diameter, således at vi kunne plante noget igen.

Dette gjorde vi så, men tilsyneladende kan hverken planter eller græs vokse på de steder. Nogle af vore venner har samme problem efter træfældning/rodfræsning.

Hvad skyldes dette og hvad kan man gøre?

Med venlig hilsen
Gina Marlo Jensen, maj 2004

Svar

Det er et problem, jeg ikke har hørt om før, men jeg er ret sikker på, at det skyldes alvorlig kvælstofmangel. De store mængder frisk ved, der med ét bliver spredt på, i og under jorden, forbruger en betydelig mængde kvælstof under nedbrydningen til humus. Derfor er løsningen at gøde med kvælstof, hyppigt og med ganske små mængder hen gennem sommeren. F.eks. kunne jeg foreslå, at I giver en god håndfuld organisk gødning pr. kvadratmeter den 15. og 30. maj, og samme mængde den 15. og 30. juni og igen samme mængde den 15. juli. Derefter bør I til gengæld ikke gøde, for det kan forvirre vækstrytmen hos træer og buske, så de ikke bliver ordentligt klar til vinteren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvorfor gror planterne ikke der, hvor der er blevet rodfræset?