Er det forkert at vande efter såning?

Jeg har lige sået 4 rækker med icebergsalat, og 4 rækker med spinat. Jeg vandede efterfølgende området med vand. Er dette nu ødelagt, eller kan jeg regne med, det bliver til noget. Grunden til jeg spørger, er at jeg kan læse, at man ikke må så i våd jord, og det må man jo sige min blev.

Med venlig hilsen
Søren, april 2008

Svar

Når man siger, at man ikke bør så i våd jord, så er det først og fremmest fordi, man ødelægger jordstrukturen ved at bearbejde en for våd jord. Og de små frø skal helst have en fint smuldrende jord at spire og vokse i.

Frø skal have vand for at spire. Hvis jorden er tør, så vander man i sårillen inden såning. Man skal lade vandet trække godt ned i jorden, inden man sår frøerne og dækker med jord. Man vander normalt ikke jorden efter såning, da det giver en lidt hård skorpe, når jorden tørrer. Det er især et problem på lerjord.

Jeg tror, at dine frø spirer. Du venter bare og ser, om de ikke kommer op i løbet af de næste to uger. Og ellers må du så om.

Læs mere i artiklen Så med omhu – det betaler sig

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er det forkert at vande efter såning?