Hvad kan humle anvendes til?

Jeg har en masse humle i min have. Til hvad og hvordan kan jeg anvende dette?

Med venlig hilsen
Eva Ströbel, november 2002

Svar

Humle er noget »værre ukrudt« – det bør opdrages i potter, kar eller andet der kan holde styr på rødderne. I min have er humlen et problem der kryber ind i staudebede og drivhus. Der findes en gulbroget humle, som er nemmere at styre, men den er ikke altid lige hårdfør.

Humle er både en grønsag, et krydderi og en lægeplante. De unge nye skud der vokser hastigt, når varmen igen er i luften i løbet af foråret, er gode som erstatning for asparges. De høstes mens de stadig er sprøde og lette at knibe af – koges i ca. 3 minutter og serveres med citron og smør. De modne humlekopper der udvikles på hunplanterne kan serveres ligesom de gør i Belgien. Her regnes de for en speciel forret. Kopperne dyppes i friture eller koges og serveres som snack. Er man allergisk overfor humle, bør man ikke prøve at spise den.

Humlemel, som høstes af humlekopperne bruges som klarings- og konserveringsmiddel til øl – det er med til at fremhæve smagen. Man kan selv brygge øl og tilsætte humle – kig efter opskrifter i historiske kogebøger. Man kan også fremstille en saft ved at koge humlekopper med citron, brun sukker og lidt natron. På Dansk Landbrugsmuseum i Gammel Estrup sælger de flasker med humlesaft – de kalder det for troldedrik.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan humle anvendes til?