Kan humle efter nedvisning klippes ned og flyttes?

Jeg har 2 humleplanter, der er plantet for 2 år siden. I sommer (2. år) er de vokset meget og står op ad et espalier. Bladene er nu ved at visne og falde af.

Spørgsmålet er: Skal jeg klippe den helt ned. Vi vil gerne flytte espalieret lidt ud fra træhegnet.

Med venlig hilsen
Lissi Grundtvig Jensen, oktober 2013

Svar

Humle er en slyngende staude, og derfor visner den helt ned hvert efterår. En eventuel flytning kan med fordel udføres, netop når alle blade er faldet af. Klip planterne ned til ca. 5 cm over jorden, og grav dem op med en god, stor rodklump. Flyt dem derefter over i de nye plantehuller, og plant dem sådan, at overfladen på rodklumpen passer i flugt med det nye voksesteds overflade. For en sikkerheds skyld bør planterne vinterdækkes her i denne vinter, hvor de ikke er beskyttet af vissent løv og sammenføget sne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan humle efter nedvisning klippes ned og flyttes?