Hvad gør jeg med mine umodne Butternut græskar?

Jeg har en del græskar i min have af sorten ‘Butternut’, som stadig her den 1. oktober er grønne. Jeg tror ikke, de når at skifte farve og blive modne, inden frosten kommer.

Hvad kan jeg gøre? Kan de modne uden at være på planten? Kan de spises umodne?

Med venlig hilsen
Annette Hansen, oktober 2008

Svar

Hvis de græskar er den ‘Butternut’, jeg kender (lysebrune som modne og pæreformede), så er de af arten Cucurbita moschata, altså moskusgræskar. Det er en art, der skal have mere varme end andre, også andre vintergræskar som f.eks. ‘Buttercup’ eller ‘Hokkaido’. Derfor har jeg selv opgivet at dyrke ‘Butternut’, selv om den er den allermest velsmagende type, jeg kender.

Planterne er nok visnet nu – ellers kunne du lade græskarrene ligge lidt, og holde øje med temperaturen.

Der sker ikke noget ved at lade dem ligge lunt indendøre. Men jeg har ikke erfaring for, at de eller andre vintergræskar kan modne, hvis de stadig er grønne.

Jeg mener også, at det var et lidt umodnent ‘Butternut’, der fik min mand til helt at holde op med at spise græskar for mange år siden. Ikke sådan at han blev dårlig, men jeg mindes smagen som nærmest lidt kloragtig! Men prøv at ofre et af dem på et tidspunkt – hvis smagen er mild kan de evt. bruges sammen med andre grønsager. Men jeg tror ikke, det bliver nogen fornøjelse.

Jeg vil dog gerne høre hvad du synes om dem!

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad gør jeg med mine umodne Butternut græskar?