Kan orientalske bladgrønsager dyrkes i krukker?

Jeg har et par spørgsmål angående orientalske bladgrønsager.

Kan man dyrke orientalske bladgrønsager i krukker? Jeg vil gerne dyrke baby leaves, kyona, tatsoi, daikon osv. i krukker, da min mulighed for at dyrke salatkål ellers er begrænset. Hvordan gøres det bedst?

Hvad gør man med pottejorden, efter man har dyrket kål i den? Kan den spredes i køkkenhaven, eller skal man tage særlige hensyn?

Med venlig hilsen
Johanne Nielsen, november 2002

Svar

Du kan godt dyrke orientalske bladgrønsager i krukker. Jeg har i flere år fra august og til midt i september sået orientalske bladgrønsager i krukker, efter jeg har ryddet mine krukker for cherrytomater. Jeg har dyrket tat soi, pak choi, ‘Green Boy’ og mizuna (det navn, som oftest bruges på dansk for kyona) med godt resultat til både »baby leaves« (små blade fra unge planter) og større planter. Som baby leaves har jeg i år også dyrket evighedsspinat og bladbeder. Daikon er det vi normalt kalder kinaradis, og den vil med sin rodlængde næppe kunne dyrkes i krukker, men den japanske daikon er rund og ikke nær så lang. Det er typer som Shogoin (næsten helt rund) og Shiroagari (cylindrisk).

Orientalske bladgrønsager spirer og gror villigt, så hvis du bare sår helt almindeligt i den dybde, som står på posen, er der ikke de store problemer. Det kan være en god ide at lægge fiberdug over under fremspiring, da det så er lettere at holde jorden fugtig. Til baby leaves er det næppe nødvendigt at tilføre gødning af betydning, så et par håndfulde kompost til en stor krukke skulle være nok. Jeg har ikke tilført yderligere gødning til dyrkning efter tomater, hvor der var tilført megen kompost. I de måneder, hvor der er kålsommerfugle, kan det være nødvendigt at holde krukkerne overdækket med fiberdug.

Du kan sprede krukkejorden fra kåldyrkning i det skifte, hvor du har haft kål, og hente frisk jord i det stykke, hvor det er længst tid siden, du har dyrket kål.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan orientalske bladgrønsager dyrkes i krukker?