Hvordan undgår jeg, at to typer kål krydser?

Hvordan tager man frø af kål og undgår krydsninger? Jeg går ud fra at to forskellige Brassica-arter ikke krydser, som f.eks. Brassica juncea med f.eks. Brassica rapa var. japonica, men krydser de forskellige varianter med hinanden f.eks. Brassica rapa. japonica og Brassica rapa. narinosa? Hvis de gør, hvor meget afstand skal man så holde for at undgå krydsninger?

Med venlig hilsen
Johanne Nielsen, december 2002

Svar

Du har ret i, at to Brassica-arter ikke krydser, men at to varianter kan krydse. Det er derfor nødvendigt at kende artsnavnene for kålene for at kunne vide, om de krydser.

De orientalske bladgrønsager tilhører ikke samme art som vore almindelige kål og krydser således ikke med dem. Men alle vore havekål, Brassica oleracea, krydser med hinanden. Så grønkål, alle hovedkål, blomkål, broccoli, rosenkål, pyntekål, marvkål, glaskål m.fl. kan krydsbestøve hinanden.

Desværre kan denne krydsbestøvning finde sted indenfor en ret stor afstand. Afstandskravene stiger i takt med, hvor vigtigt det er at holde den pågældende sort ren. F.eks. kræves der mindst 1 km afstand fra evt. naboer med samme art for at dyrke Brassica-frø kommercielt eller for at holde en gammel, sjælden sort helt ren. Hvis man til hobbydyrkning skønner, at en evt. krydsning ikke er kritisk, kan man nøjes med at dyrke én sort til frø ad gangen og se efter, at de nærmeste naboer ikke har samme art i blomst i en afstand af ca. 400 m.

Du kan således ikke i en normal have opfylde afstandskravene til at kunne dyrke flere sorter af samme art samtidig. De orientalske bladgrønsager går let i blomst ved såning fra forår og frem til midt i juli, så her kan du udnytte forskudt dyrkningstidspunkt til at undgå krydsbestøvning. Du må dog nok fjerne de sidste blomster, inden næste hold springer ud eller overdække dem med fiberdug for at være på den sikre side. Kålfrø holder desuden spireevnen i flere år, så du kan nøjes med at dyrke de forskellige arter og varianter til frø med års mellemrum.

De fleste havekål sætter først blomst og frø andet år. Her kan det være sværere at isolere tidsmæssigt, og det kan være umuligt at dyrke mere end en eller få sorter til frø hvert år.

Lila Towle, formand for foreningen Frøsamlerne, oplyser, at Brassica juncea er selvbestøvende og selvkompatibel, så afstandene kan være mindre.

Som hobbyfrøsamler er det lidt skræmmende med den store afstand, der skal til for at undgå krydsbestøvning, da vi måske snart får gensplejsede planter på den anden side af hækken. I udlandet har frøfirmaer rejst erstatningskrav mod de landmænd, som uden at have foretaget sig noget, har fået krydset deres planter på egen mark med de genspejsede planter på nabomarken. Det betragter firmaerne som et brud på deres patent.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan undgår jeg, at to typer kål krydser?