Når de små rosenkål at blive store?

Vores rosenkål ser godt ud under insektnet, men der er p.t. 3. sept. i bladhjørnerne kun meget små anlæg til dannelse af hovederne.

Er der fortsat mulighed for frugtdannelse så sent på sæsonen, og hvornår skal man fjerne toppen af planterne?

Med venlig hilsen
Keld Nielsen, september 2010

Svar

Rosenkålsplante i starten af september

Rosenkålsplante i starten af september – med lidt larvegnav. Planterne er sået ca. 1. april og plantet ud i maj. Foto: Karna Maj

Jeg ville have kunnet give dig en mere specifik besvarelse, hvis du havde medsendt foto samt sortsnavn. Svaret er derfor mere generelt, men jeg regner med, at du nu har noget at sammenligne med.

De forskellige sorter har forskellig hårdførhed og udviklingstid. Efterårssorterne skal høstes, inden vinteren sætter ind, da de ikke tåler hård frost og vinterpåvirkninger. Her er udviklingstiden kortere, fra nu af og til de senest skal høstes, mens vinterhårdføre sorter vokser vinteren igennem og derfor kan nå at udvikle hoveder, som knap nok er ansat endnu.

Med hensyn til at fjerne toppen, så gør man det kun på efterårssorter. Vintersorterne har brug for flest mulige blade og især topblade til at beskytte rosenkålene – i frostvejr hænger bladene slapt ned og beskytter. Desuden dannes der nye rosenkål i toppen, hvis det er en mild vinter – og sådan en håber vi jo altid på. Toppen på efterårskålene fjerner man for at forhindre, at planten bruger energi på at danne små hoveder, som ikke kan nå at udvikles tilfredsstillende. Avlerne topper allerede planter først i august for at få tidlig høst. De første roser er da på størrelse med en lillefingernegl. Hvis du har en efterårssort, er det en god ide at toppe dem af nu, er du i tvivl, så lad være med at toppe af. Hvis vinteren bliver mild kan en efterårssort klare sig måske helt ind i januar.

Det er i øvrigt bedre, at roserne er små og faste end store og løse i hovederne. Løse hoveder duer ikke og skyldes gerne for meget kvælstofgødning. Det er som regel kun de nederste, som bliver løse i hovederne.

Jeg har taget en række fotos af mine rosenkål, som er vintersorter, så kan du jo sammenligne. De vil alle nå at blive store i løbet af vinteren. Og der vil givet bliver dannet flere, som når at udvikles.

Rosenkål i forskellige udviklingstrin

Her er to fotos fra henholdsvis toppen af rosenkålsplanten og fra den nederste del af planten. Det gradvise udvikling er en stor fordel i haven, så man får en lang brugsperiode. Den afkorter man ved at toppe af, da alle så udvikles mere ens. Foto: Karna Maj

[x]

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Når de små rosenkål at blive store?