Kan man forkultivere kål indendørs?

I år vil jeg selv forsøge at at så mine egne spidskål; jeg har købt frø til både en tidlig sort og en sen sort for ikke at få hele høsten på een gang.

På begge frøposer står der, at jeg kan så på friland i april, men at jeg også kan forkultivere i drivhus eller bænk. Jeg har desværre ingen af delene. Mit spørgsmål er nu: Kan jeg ikke så i potter i vindueskarmen indendørs som f.eks. frilandstomater mv.?

Med venlig hilsen
Ingelise Emanuelsen, marts 2003

Svar

Jo, forkultiver endelig kålene i vindueskarmen. Vent til omkring første halvdel af april, for ikke at stå med for store planter inden udendørsvejret er fulgt med. Læg helst fiberdug over de første uger efter udplantning. Det giver et mildere klima for planterne, så overgangen til det vilde udendørsliv lettes. Også for at kunne tage højde for de sidste nattefrostnætter er fiberdugen god.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man forkultivere kål indendørs?