Hvilken højde er bedst for et højbed?

Hvor stor er den maksimale højde på et højbed til køkkenhaven, og hvad er den til prydhaven.

Med venlig hilsen
Dennis Hjorth, september 2011

Svar

I princippet er der ingen overgrænse for, hvor høje man kan lave højbede, men der er en praktisk grænse, som sættes af, hvad der er bekvemt at arbejde med, når bedene skal tilplantes, luges, hyppes osv. Derfor ser man yderst sjældent højbede, der overstiger almindelig bordhøjde (ca. 70 cm).

Det skal tilføjes, at én af højbedenes fortrin består i, at solopvarmningen af jorden kan ske både fra siden og fra overfladen. Hvis bedene er anlagt med længderetningen i øst-vest, opnår man at kunne tage jorden i brug meget tidligt på foråret. Desuden betyder overhøjden, at bedene har en gunstig afdræning af overskudsvand, hvad der yderligere forbedrer deres evne til at optage varme. Så alt i alt er »høje« højbede altså en fordel, – når man lige tager de praktiske muligheder med i overvejelserne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilken højde er bedst for et højbed?