Hvad hedder den lille rodfrugt, der ligner en Michelinmand?

Da jeg var barn dyrkede min far nogle små rodfrugter, nærmest som en lille aflang kartoffel med facon som »Michelinmanden«. De smagte lidt syrligt, men godt.

Når jeg søger på Stachys eller Stakys, får jeg kun nogle blomster frem, kan det være rødderne fra disse blomster vi har spist?

Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde frem til, hvad det er/var, og om de stadig findes i handelen.

Med venlig hilsen
Bent Skovbo Jensen, maj 2013

Svar

Sjovt nok, at du lige sender dit spørgsmål nu. Jeg har netop publiceret en artikel om dine michelinmands knolde.

De hedder ganske rigtig Stachys. Helt bestemt Stachys affinis. På dansk kinaskok eller knoldgaltetand.

En lignende knold er Oka, Oxalis tuberosa.

Du kan læse mere om de to knolde i artikelen To knolde på afveje. Her kan du også se, hvor du kan købe dem. Hvis de er udsolgt, kan du prøve at efterlyse dem på vores hjemmeside Del Jorden, hvor du kan lave et opslag og efterlyse en plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad hedder den lille rodfrugt, der ligner en Michelinmand?