Kan man bruge no dig-metoden med naturgødning i byhaver?

Jeg tænkte på, at når man nu som jeg har valgt at bo i en by, hvor man bor tæt op ad naboerne, så kan man vel ikke dyrke no dig-køkkenhaven, da halmen og lugten fra naturgødning hurtigt vil flyve over til ens naboer?

Tak for en god hjemmeside.

Med venlig hilsen
Thomas, april 2015

Svar

No dig-dyrkning betyder blot, man ikke graver jorden, men holder den dækket året rundt. Eller næsten året rundt, man er nødt til at tage jorddækket til side og så, når det er afgrøder, der skal sås. Ellers planter man ned gennem jorddækket.

Det er rigtigt, at man oftest dækker med halm og ofte også bruger møg med et halmindhold til at dække med, så jorden tilføres gødning gennem jorddækket. Men man kan også starte med at dække med halvt omsat kompost til at kompensere for de næringsstoffer, som man frafører jorden, når man høster havens afgrøder. Man kan så fremadrettet øverst dække med mere eller mindre findelt plantemateriale. Når man løbende tilfører nyt plantemateriale, nedbrydes det efterhånden som det kommer dybere ned i laget af jorddække. Man kan evt. tilføre tørret kyllingegødning, som vil regne ned og være med til at omsætte jorddækket og til sidste gødske planterne.

Halm er et let materiale at jorddække med, men i sig selv gøder det stort set ikke, det er derfor man bruger naturgødning. Halm i sig selv kan ikke tilføre jorden nok næringsstoffer til at kompensere for dem, der fjernes med afgrøderne. Det er ikke umuligt at bruge halmdække i en byhave, men det er rigtigt, at det kan forvilde sig til nabohaver i blæsevejr, så læg det ud i helt stille vejr. Gør det evt. fugtigt, inden det lægges ud, eller vand lige efter udlægning, så får vandet halmstråene til at klistre sammen. Pres det evt. lidt sammen i forbindelse med udlægning, og vand efterfølgende.

Naturgødning lugter i forbindelse med udlægning. Det gør kyllingegødning også, men ikke helt så meget. I starten vil nattedug og når det regner, også få det til kortvarigt at lugte igen. Men derefter er der få lugtgener. Hvis man vil dyrke totalt lugtfri af hensyn til naboerne, kan man vælge at gøde med en plantebaseret gødning. Den kan b.la. fås fra firmaet Farmergødning og er fremstillet af lupin og hestebønner. Her er det nok en god ide at ryste jorddækket lidt, så det kan komme så langt som muligt ned i jorddækket, hvis man skønner at planterne har hurtigt brug for næringsstofferne.

I en veletaberet no dig-garden går man ud fra, at planterne løbende kan hente de nødvendig næringsstoffer fra det omsatte jorddække. Her gøder man ikke til hver afgrøde, men sørger for at der altid er et godt og næringsrigt jorddække. De helt store fordele ved no dig-metoden er, at man ikke skal grave jorden, at jorddækket nedsætter fordampningen, beskytter og giver en god jordstruktur og at ukrudtet ikke kan spire (hvis der er et tykt nok lag visne plantedele øverst). Alt det giver planterne rigtig gode vækstforhold.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man bruge no dig-metoden med naturgødning i byhaver?