Tomater i spande med gammel kartoffeljord?

Min have er lillebitte, men jeg synes det er sjovt at dyrke spiselige ting. Her i år, har jeg dyrket kartofler i potter, med et fantastisk resultat.

Jeg har ingen steder at smide den gamle jord hen, men her i vinter vil jeg bygge et drivhus – med plads til 4 20 liters spande, så jeg kan dyrke tomater og agurker. Mit spørgsmål er så, om jeg kan genbruge kartoffeljorden – eller kan jeg evt. dyrke tomater næste år, og så genbruge den jord til kartofler i 2017?

Med venlig hilsen
Mariann Andreasen, oktober 2015

Svar

Tomater og kartofler er ret tæt i familie med hinanden; en slags kusiner. De bør derfor ikke dyrkes i samme jord, da de også kan blive angrebet af de samme sygdomme.

Agurker og kartofler er ikke i familie med hinanden, så de kan godt »arve« jord efter hinanden, uden smittefare.

Så, det kan give sygdomsproblemer, hvis du lader tomater og kartofler »arve« jorden efter hinanden. Hvorimod, agurker og kartofler sagtens kan »arve« hinandens jord.

Min erfaring er dog, at hvis man følger følgende opskrift, så kan man sagtens genbruge jorden, i mindst et år eller to. Nu har du næppe den store kompostbunke at tage af, men selv om haven er meget lille, kan der komposteres. I en lille beholder, i en stor spand eller evt. en sæk. Alternativt må du købe dig til supplementerne.

Genbrug af »kartoffeljord« til tomat eller agurk

  • Bland den jord, hvor der har groet kartofler, og hvor der nu skal gro agurke- eller tomatplanter, med god kompost. Hvis der bruges købt kompost, fx Champost, doseres efter brugsanvisningen på posen. Bruges der hjemmelavet kompost, er det straks sværere at angive en mængde. Kompostens næringsindhold afhænger af hvad den er fremstillet af og om den har været dækket (så næringsstofferne ikke udvaskes). En ormekompost lavet på køkkenaffald og fremstillet/opbevaret i lukket beholder, er særdeles næringsrig. Men en kompostbunke, der ligger hen under åben himmel, uden at være dækket, og som mest består af tørre gamle staudetoppe, indeholder næsten ingen næring.
  • Lad jordoverfladen, i potterne, være dækket af et lag, 2–5 cm, kompost eller andet organisk materiale (ikke fra kartofler eller tomater). Det kan fx være findelt hækafklip.

Genbrug af »tomat- eller agurke-jord« til kartofler

Kartofler får skurv, hvis pH bliver for højt. Det bør ligge på ca. 5,5- 6 til kartofler. Champost har et ph på 7,7, og almindelig havekompost har ofte også et højt pH.

  • Lav din egen surbundsjord. Det kan du selv fremstille af lige dele:
  1. Grus/groft sand
  2. Nåle fra lærk, gran og/eller fyr. Alternativt kan der bruges, næsten omsatte, bøge – og/eller egeblade. Du kan lave det selv, ved at gemme bladene i en sort sæk i et par år og sørg for de er lidt fugtige hele tiden. Sækken må ikke være helt lufttæt; der skal kunne komme ilt til. (Eller du kan bruge den så kaldte »rhododendronspagnum«, i stedet for nåle eller blade. Det vil jeg dog ikke anbefale, af hensyn til bevaring af vores moser)
  3. Jord fra sidste års potter, hvor der var tomat- eller agurkeplanter
  • Dæk overfladen i potterne med et lag grus, gerne blandet med nåle og/eller blade. Eller en af delene alene.

Generelt om genbrug af jord og pasning

Hold øje med planterne, for måske skal der tilføres yderligere gødning i løbet af sommeren.

Uanset hvad du vælger at gøre og hvordan, kan det ikke gå helt galt, når du dyrker i potter og bare kan smide inficeret jord ud (på genbrugspladsen), så god fornøjelse!

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Tomater i spande med gammel kartoffeljord?