Hvad kan spises i køkkenhaven og hvad er giftigt?

Som forholdsvis ny haveejer (går ind i 3. sæson), og med en køkkenhave der vokser i areal, så mangler jeg en del basisviden om hvad der er giftigt og hvad der ikke er.

Min filosofi er at planterne må få lov til at gøre som de nu vil, sætte frø og være flerårige f.eks., men så vil jeg jo gerne kunne udnytte dem i køkkenet samtidig.

Jeg har utallige have- og kogebøger, så har da opstøvet noget viden, men samtidig nærer jeg en (måske overdreven) frygt for giftige plantedele.

Eksempelvis har jeg læst at pastinak’s blade er giftige, mens persillerods er spiselige. Og de minder jo ret meget om hinanden for en nybegynder.

Kort fortalt er jeg på udkig efter en oversigt over hvilke ting, fra diverse (køkken)have-planter, der er spiselige. Og nok mest i særlig grad, hvilke dele jeg skal holde nallerne fra!

Tænkte et eller andet i stil med:

Hvidløg – hele planten spiselig, også rå
Hyld – Giftig. Bær og blomster spiselige, hvis tilberedt
Gulerod – Rod spiselig, men hvad med det grønne og deres frø
Kål – Kan alt spises, råt og inkl. frø? Og gælder det alle slags kål
Porre – hele planten, også rå og inkl. frø
Asparges – Alt det grønne, Frøene er dog giftige, har jeg læst.

Og findes der ikke sådan en liste et eller andet sted, så håber jeg da at folk vil byde ind med hvad de ved. Jeg er ligeglad med om det smager godt, for det må jo komme an på en prøve, bare jeg ikke bliver syg af at spise det.

Med venlig hilsen
Thomas Andersen, marts 2016

Svar

Det er et meget stort spørgsmål, du stiller, og så vidt jeg ved, findes der ikke en sådan positivliste, og det er et helt projekt at lave en sådan. Men jeg kan fornemme, at du er ved at udvikle din egen.

Det, du kan gå ud fra, er, at det du kan finde i handelen af grønsager, grønne blade osv. det er helt uden problemer at spise. Og det er jo det, de fleste haveejere holder sig til.

Der er så de sidste 10 år kommet fokus på alt det andet, som også kan spises. De mere velsmagende ting finder du brugt i retter i nyere opskrifter i kogebøger. Der er også mange opskrifter på nettet, men her er du jo nok nødt til lige at overveje, om det er ok, hvis det er grønne planter, som du er i tvivl om. Her har du ingen sikkerhed for at det er grundigt undersøgt. På bøger og seriøse hjemmesider er der en fagredigering.

Ikke alt smager lige godt. Sidste år læste jeg, at man kunne spise gulerodstop. Det undersøgte jeg en del for giftighed, inden jeg prøvede at spise det. Store toppe smager ikke godt. Små spæde tynd ud-gulerødder kan godt bruges i salat – hvis man ikke har noget bedre i haven.

Jeg kan give dig en hjælp til hvor du kan kontrollere, om noget er giftigt:

De meste almindelige giftige planter i haven kan du finde i denne artikel: Giftige planter i haven

Den bedste bog om giftige planter er: Giftige planter i naturen, i haven, i køkkenet og på marken af Per Mølgaard.

Bevæger du dig ud i naturen kan du også have glæde af bogen Danmarks vilde lægeplanter.

På hjemmesiden Giftlinjen Bispebjerg Hospital kan man finde råd om forgiftninger fra planter, svampe, lægemidler, insektbid, kemiske produkter. Rådgivningen er åben for alle, og der er også en søgefunktion på planter med oplysninger om evt. giftighed.

Du skal også være opmærksom på mængderne, der bruges af en plante. Krydderurter forventer man f.eks. at de anvendes i små mængder. Spiser man dem som grønsager, så skal du undersøge indholdsstoffer og mængden. Det kan du se mere om i Lene Tvedegaards bog; Krydderurter, hvor der står for hver plante om kritiske indholdsstoffer og mængde samt om gravide skal holde sig fra dem.

Du kan også konsultere Drogelisten – Vurdering af planter, svampe og dele heraf anvendt i kosttilskud og urtete, hvis du er i tvivl.

Jeg håber, at det hjælper dig. Start med at spise det, du er sikker på er mad, og udforsk så resten, inden du spiser. Det er jo spændende at udforske de nye ting – jeg gør det med en vis sund skepsis og tjekker, inden jeg dyrker noget nyt eller spiser andre dele af planterne fra min egen have – som den med gulerodstoppen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan spises i køkkenhaven og hvad er giftigt?